שיחת מלאכי השרת פרק ד'
רבי צדוק
אות יב'
[יב] וכל מה שבפרט הוא גם כן בכלל שממנו נמשך כן גם אל הפרט, וכלל הענין הוא שלושה עניינים, רוצה לומר הנעלם הקדמון, והנעלם הנברא ומחודש, והנברא הנגלה, שהסוף הוא ממש היפך הראש, והאמצע יש בו צד אחד מן הראש וצד אחד מן הסוף. וכן הוא בכל האמצעים כשתתבונן, כמו האש חם ויבש, והמים קר ולח, ורוח האמצעי חם ולח, כמו שאיתא בזוהר [וארא כד, א] דאחיד בתרין סטרין עיין שם. וכן האדם אמצעי בין העליונים והתחתונים, כמו שאיתא [ברא"ר פרשה ח ופרשה יב] שיש בו מן העליונים ומן התחתונים.[1] ולעולם בכל שני דברים יש למצוא אמצעים, והאמצעי בין הבורא לנברא הוא הנשמה לנשמה, שהוא כח התאחדותם כמו שנתבאר. ודבר זה אי אפשר להבינו על בוריו, אלא מי שזכהו השי"ת לכך להשיג גם הנשמה לנשמה ולהגיע למדריגה זו, אבל אנחנו את צל הדברים נראה כפי מה שיורו לנו דברי התורה המלמדת גם לפתאים ערמה.
[1] בראשית רבה ח, יא: "רבי יהושע בר נחמיה בשם רבי חנינא בר יצחק ורבנן בשם ר"א אמרי: ברא בו ארבע בריות מלמעלה וארבעה מלמטן, אוכל ושותה כבהמה, פרה ורבה כבהמה, ומטיל גללים כבהמה, ומת כבהמה, מלמעלה, עומד כמלאכי השרת, מדבר כמלאכי השרת, יש בו דעת כמלאכי השרת, ורואה כמלאכי השרת. ר' תפדאי בשם ר' אחא: העליונים נבראו בצלם ובדמות ואינן פרין ורבין, והתחתונים פרים ורבים ולא נבראו בצלם ובדמות, אמר הקב"ה הריני בורא אותו בצלם ובדמות מן העליונים, פרה ורבה מן התחתונים. רבי תפדאי בשם ר' אחא אמר: אמר הקב"ה אם בורא אני אותו מן העליונים הוא חי ואינו מת, מן התחתונים הוא מת ואינו חי, אלא הרי אני בורא אותו מן העליונים ומן התחתונים אם יחטא ימות ואם לא יחטא יחיה". שם יב, ח: "וייצר ה' אלהים את האדם וגו', עפר מן האדמה מן התחתונים, ויפח באפיו נשמת חיים מן העליונים".