בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף יט/ב
ואמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: מאי דכתיב ועליהם ככל הדברים אשר דבר ה' עמכם בהר? מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא למשה דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים ומה שהסופרים עתידין לחדש. ומאי ניהו? מקרא מגילה:
שטינזלץ:
ואמר ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן: מאי דכתיב [מהו שנאמר]: "ויתן ה' אלי את שני לוחות האבנים כתובים באצבע אלהים ועליהם ככל הדברים אשר דבר ה' עמכם בהר" (דברים ט, י) — מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא למשה בהר גם דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים שעתידים לדקדק ולעיין בה וגם מה שהסופרים עתידים לחדש, ומאי ניהו [ומה הוא] הדבר שהסופרים (חכמים) עתידים לחדש? הוא מקרא מגילה.
איך היה הדבר שהראה הקב"ה למשה דקדוקי תורה וסופרים? משה כותב ובתוך כך מראה לו הקב"ה מה עתיד לצאת מכתיבתו.
הרעיון מובע במדרשים בכמה מקומות ושניים מהם מובאים פה למטה. האם נקט הקב"ה בשמו של רבי אליעזר או רבי עקיבא? כנראה שלא, אבל, הביע ככל הנראה את תוכן הדברים ולכן משה היה שואל את ששאל. לפי הרמב"ם במורה נבוכים ככל הנראה עליית משה למרום אינה בהכרח דבר כפשוטו כמו דברים אחרים כגון "ותפתח האתון את פיה" איננו כפשוטו אלא דיבר הכתוב בלשון בני אדם. מה שכן, איננו יודעים להיכן הלך משה כאשר עלה למרום אבל אנחנו יודעים שיצא מן המחנה ושיהושוע ליווה אותו, המתין לו וקיבל את פניו מהיכן שהלך.
מדרש רבה במדבר – פרשה יט פסקה ז
(ז) ר' אחא בשם ר' חנינא אמר בשעה שעלה משה למרום שמע קולו של הקב"ה שיושב ועוסק בפרשת פרה אדומה ואומר הלכה בשם אומרה ר' אליעזר אומר עגלה בת שנתה ופרה בת שתים אמר לפניו רבון העולמים יהי רצון שיהא מחלצי אמר לו חייך שהוא מחלציך הה"ד (שמות יח) ושם האחד אליעזר שם אותו המיוחד:
מדרש תנחומא חקת – פרק ח
רבי אחא בשם רבי יוסי בר חנינא אמר בשעה שעלה משה למרום שמע קולו של הקב"ה יושב ועוסק בפרשת פרה אדומה הלכה בשם אומרה רבי אלעזר בני אומר עגלה בת שנתה ופרה בת שתים אמר משה לפניו רבש"ע העליונים ותחתונים שלך הן ואתה אומר הלכה בשמו של בשר ודם א"ל צדיק אחד עתיד לעמוד בעולמי ועתיד לפתוח בפרשת פרה אדומה תחלה