שיחת מלאכי השרת פרק ג'
רבי צדוק
אות ו'
[ו] אמנם גם התבנית הגשמיות אשר כל גשם מוגדר על ידו מגשם זולתו, גם הוא עצם הבדלת התבניות הוא הבדלה כחניות. ודרך משל אין כח הסגוליי שיש לגשם כדורי או עגולי כלמרובע או משולש, וכיוצא כל מיני ההבדלים הם מיני הבדלים כחניים אשר נוכל להבינם גם בהעדר הגופני. [וכמו ברוחניי אשר נרגישו ונוכל לדבר ממנו, והוא הנפש שבקרבנו שהיא המחשבה שבמוח ולב, שאינה נראית ולא נרגשת לשום חוש ולא נתפשת בגשם, והיא בריאה רוחנית שמסר השי"ת לאדם מורגשת אליו כדי שממנה יתבונן על בריאות הרוחניות. כי אין האדם שליט להבין אלא במה שעיניו שולטות, והאלקים עשהו ישר להשכיל ולהבין כל הבריאה כולה. ולפיכך יוכל בעין שכלו לשלוט על בריאה רוחנית אשר הוא מרגיש בה ויוכל להתבונן עליה, והיא הנפש אשר בקרבו, וממנה יתבונן על המון צבא הרוחניים הנעלמים ממנו.] כי כלל גדול בידינו [שבת עז, ב] כל מה שברא הקב"ה לצורך בראו, והכל לצורך האדם, כדתנן [סנהדרין לז, א] כל אחד ואחד חייב לומר בשבילי נברא העולם, ובברכות [ו, ב] כל העולם כולו לא נברא אלא בשביל זה, ושם [נח, א] וברא כל אלו לשמשני. וגם הוא מבואר מסברא שאין ממדת אומן בשר ודם חכם גם כן לעשות דבר לבטלה וליגע לריק, ואלו היה די באחד לא יעשה שנים. כל שכן הבורא יתברך, בהכרח שכולם צריכים ובוראם יודע צורכם של כל פרט ופרט, והצורך הוא לאיזה תשמיש מה, ועל כרחך שהתשמיש שישמש תבנית גשם זה לא ישמש תבנית זולתו. וכח השימוש הנה הוא כח רוחניי, כאלו תאמר דרך משל תשמיש הכדורי או עגולי להתגלגל, מה שאין כן בעל הקצות אין לו כח המתנועע מעצמו והוא ינוח במקום שיפול, הנה כחות המתנועעי והמנוחי הם כחות רוחנים ובלתי נתפשים בגשם, שהרי כבר מצינו תנועה ומנוחה בנפש גם כן. וכללות הבריאה עגולות או כדורית ויש להם כח התנועי, וכן הנפש ומחשבת המוח לא ישקוט ולא ינוח, אם לא במותו אז נקרא בפי רז"ל ובלשונם הצחה דנח נפשיה שקנה כח המנוחה. וכיוצא באלה כל מיני שינויי הברואים כאשר נתבונן על טיב השינוי ההוא בענין צורך הבריאה אשר בעבורו חייבה הבריאה בתבנית כך וכך לצורך השלמת כח ההוא על ידי הגשם ההוא, הנה אותו הכח הנרצה הוא כח פרטי עומד בפני עצמו בזולת הגשם. ואין צריך לומר בהבדליהם הרוחנים, כמו הקשיות לדוממים והבדלי הקשיות והחיזוק בינם, וההזנה והצמיחה לצומחים והבדלי איכות הזנתם, והחיות ושארי כחות הבעלי חיים להחיים וכיוצא באלה. וכן הבדלי גווניהם, שיש לכל גוון סגולה וענין מיוחד כידוע קצת לחכמי הטבע המעמיקים. ובוראן יודען על בוריין, וכן חכמי האמת ז"ל המשתמשים ברוח הקודש בידיעות המצטרכות להם להשלמת הנפשות אל הענין אשר הוסדו. [כמו שתמצא בדברי רז"ל בקיאיות בחכמת הטבע מופלאת מאוד בעיני כל חכמי הטבע מאין זה להם, כי לא למדו מעולם בבתי מדרשיהם חכמות טבעיות, אבל ידעו זה על ידי ידיעתם בסודות הבריאה מסוד ה' ליראיו וכמו שנתבאר אצלינו במקום אחר.]