שיחת מלאכי השרת פרק ג'
רבי צדוק
אות יג'
[יג] ומאחר שזרע אברהם לא יספרו מרוב גם לעולמות אין מספר לרוב, וכמו שאין מספר לריבוי ברואי העולם שלפנינו בכל פרטי פרטיהם, כך אין מספר לרבוי העולמים. וביאור זה כי סבת הבדל דיעות בני אדם זה מזה, היינו שאעפ"י שהנפש כוללת כל הכחות כולם, לפי שרצה השי"ת לברוא נפשות שונות יסד שלא יהיה הרכבת וקבוצת כל הכחות שוות בכל הנפשות, רק יהיה כח אחד פרטי מאותם הכחות הפרטיים מיוחד לנפש ההוא, ולפיכך על פיו יתנהגו הרגשות כל הכחות כולם. בדרך משל לזה שם כח הקשיות של האבן כללי לכל כחותיו [כענין לב האבן וקשה עורף], ולזה גבורת הארי וכדומה. ואעפ"י שכל הכחות גם כן כלולים בו, מכל מקום עיקרם אותו כח פרטי, ולפיכך משתנים הרגשות כוחיות שונות מאחד מבזולתו, כמו שתאמר שהגבור לא ירגיש נועם במנוחה כמו העצל, וכן בכל הפרטים. וביאור זה כי השי"ת יסד רק סדר אחד וחק אחד לבריאה והוא סדר התוריי, כמו שאיתא בבראשית רבה [פרשה א] שהתורה היתה דפוס כל מעשה בראשית. והסדר שיסד שכך וכך מיני ברואים וכחות ימצאו בעולם, אותו סדר צריך שישמור גם סידור הנפשות שהוא סדור העולמים כולם אין לו סדר אחר, רק כפי סדר הכחות השונות בעולם אחד, כך הם סדר העולמות שונות ו כאמור, כי על פיהם הוא השתנות העולמות.