שיחת מלאכי השרת פרק ג'
רבי צדוק
אות יד'
[יד] ולפיכך תבין כי מקום מחצב הנפשות הוא עולם שלם בפני עצמו מקיבוץ הנפשות, שכל נפש בכללה הוא כח פרטי מכחות הברואים, וקיבוצם קבוצת כל הכחות שיסד השי"ת לבריאת עולם מלא כולל כל הכחות בפרט. וכן אותו המקום כוללם בכלל, ולכן נקרא אותו חדר של מחצב הנשמות בפי חז"ל [יבמות סב, א] גוף,[1] שהוא ממש דוגמת גוף האדם שכולל כל אותם פרטי הכחות שבגוף. ומזה גם כן חלופי מעלות הנפשות, כמו שיש מעלות בכחות העולמים, בכלל יש מעלה לחי על הצומח ולצומח על הדומם, ובפרט רבו מאוד, כך יש מעלה בנפשות המיוסדות על אותם הכחות הפרטיים לזה על זה. והן הם המעלות שמן הפחות שבבריאה הנפשיית, והוא שכלל כחו הוא כח היותר פחות שבכחות הדוממים, עד מעלת משה רבינו ע"ה ומשיח ודומיהם.
[1] יבמות סב, א: "אמר רב אסי: אין בן דוד בא – עד שיכלו כל נשמות שבגוף (רש"י – אותו אוצר ששמו גוף), שנאמר: כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי".