שיחת מלאכי השרת פרק ג'
רבי צדוק
אות טו'
[טו] ובזה נבין גם כן ענין עליית האדם ממעלה למעלה, שאין האדם נולד בתכלית השלמותו, וכל שני חייו הולך ממעלה למעלה, עד שלא יוכל לצאת ולבוא, כמו שנאמר במשה רבינו ע"ה קודם מותו, אז הוא זמן העדרו, שכבר השלים אל גדר מעלתו שהוכן אליה בסדר הנפשיי שיסד השי"ת. וביאור זה, מאחר שאמרנו שעם היות כל נפש בכלל רק כח אחד הוא, בפרט כלולה מכל הכחות, נ מצא שכח אחד פרטי מן הבריאה הוא כלול מן כל הכחות. ומאחר שאותו כח הוא גם כן כח נפשיי חלק אלוק ממעל אם כן גם הוא בעל הכחות כולם, כי הכחות שאצל השי"ת אעפ"י שהם נפרדים הם כולם אחד, וכמו שנתבאר לעיל דעולם האצילות איהו וגרמוהי חד בהון, ונמצא כל כח פרטי שנפרידו עדיין הוא כלול כל הכחות. ולכך הם הנפשות אעפ"י שנפש כוללת רק כח פרטי אחד מכל מקום הוא כלול מכל הכחות גם כן, מאחר שהוא חלק אלקי ממעל ששם הכל מתאחד, ולכך גם אותו כח עצמו וכן כל כחותיו הפרטים כלולים גם הם כל אחד מכל הכחות כולם, מאחר שגם כל חלק וחלק ממנו הוא חלק אלקי. [וכמו שהוא כן בחוש באבני הר סיני כפי המסופר בפירושי רבי שם טוב ואפודי במורה נבוכים כמו שנתבאר לעיל].1 ונמצא בכל נפש אותו כח כללי של נפש הוא גם כן מחולק לכל הכחות מן העליון שבהם עד היותר תחתון ושפל, ונמצא יש מעלות באותו כח פרטי ומדרגות כפי מדרגות כחות העולמיים. [וכן כל פרט ופרט נחלק עוד לכך פרטים, שהרי גם אותו פרט הוא חלק מהכלל, וכדוגמת אבני הר סיני כל מה שנוסיף לחתוך לחלקים דקים יתראה תמונת הסנה בשלימות על דרך משל, וכן לעולם עד אין שיעור.] והם הם המעלות שהנפש עולה בהם עד הגיעה להשלמת אותו כח על שלימותו. ובדרך משל מעלות הכחות הם עשרה – אבגדהוזחטי, הנה כח אחד עצמו ומעלה ההוא הפרטית גם כן יוכל להחלק עד עשר מדרגות, כפי סדר החלוקה במעלות ומדרגות שיסד השי"ת בבריאה, שהכל נמשך על סדר אחד כמו שאמרנו. כי לעולם כל דבר יוכל להחלק לחלקים עד אין קץ, וכן כל אחד מהעשרה, שהאחד נחלק עליהם גם הוא נחלק לעשרה, והם אותם העשרה הראשונים עצמם רק כאן הם קטנים, אבל כפי אותו הסדר של החלוקה הראשונה וממש נערך לו. ודברים אלו עמוקים מאוד ומבוארים למבין. וכבר אמרנו כי יש שינוי בהרגשת הנפש לכחות העולמיות כפי הכח שגובר בה, והן הם שינוי העולמות. ונמצא גם בנפש אחת כפי עליית במעלות מכח [פרטי חלק מכח הכללי] לכח כך הוא השינוי בהרגשתה לכל הכחות ונמצא היא הולכת מעולם לעולם. ונפש אחת גם היא כלולה מעולמות הרבה לאין מספר, כי כל שינוי הרגשה בכחות העולמיים שבו הוא שינוי עולם כמו שנתבאר. והן הם העולמות המרובים לכל נפש, כפי מספר המעלות שעלה בהם כך מספר העולמות הכלולים בו.
[1] פרוש אפודי על מו"נ שם: "דע, כי הר סיני, העידו עליו שהאבנים הנמצאים בו יצוייר אליהם הסנה, ולכן נקרא ההר ההוא הר סיני על שם הסנה, וראיתי אחד מאבני ההר הזה, שהיה מצויר בו הסנה בתכלית ציור אלהי כגוון מתחלף לגוון האבן, וחלקתי האבן ההוא לחלקים רבים, ונראה בכל אחד ואחד צורת הסנה".