שיחת מלאכי השרת פרק ד'
רבי צדוק
אות יד'
[יד] ולכן כל אמצעי כלול מארבע, ולכך שיעור מדתו ארבע, כי לעולם שיעור אותו דבר בגשמי כפי כחותיו הרוחניים כך נחשב שיעור אותו דבר ברוחנית וכך הוא מדתו בגשמית, ולכך שיעור אמצעי האותיות גם כן בני ארבעה. והוא במספר המאות, כי הם שלוש מדרגות: יחידות עשירות מאות, שהם גם כן נגד השלוש החלוקות הכלליות ראש תוך סוף שאמרנו. שהיחידות הוא הראש, והמאות הוא הסוף, כי אלף חוזר ליחידות כידוע מחכמת המספר, שבלשון הקודש ביחוד ה'אלף' הוא אותיות אלף מטעם זה. ולכך ה'מ' שהוא אמצע הכללי מן האותיות הוא ארבע עשירות שהוא גם כן המספר האמצעי, אבל 'ת' שהוא אמצעי היותר עליון שבאמצעים מספרו ארבע מאות, שהוא המספר היותר עליון.