שיחת שדים פרק א' – ר' צדוק – אות י'

שיחת שדים פרק א'
רבי צדוק
אות י'

[י] והנה שני שרשים חסד וגבורה דרע בקו יושר הם חכמה ובינה דרע כנ"ל הנמשך מכתר דקליפה. והיינו שני מיני טעותים דעבודה זרה שנתבאר בתיקונים [תיקון ס"ט] כופר בעיקר ומקצץ בנטיעות עיין שם. ונגדם הוא אזהרת אנכי ולא יהיה לך ששמענו מפי הגבורה, שהיא היפך חכמה ובינה דרע, כידוע חכמה הוא תורה שבכתב ובינה תורה שבעל פה, שחכמי ישראל מבינים דבר מתוך דבר מתוך מושכלות ראשונות דתורה שבכתב שלמדו מהשי"ת. וכן דברות אנכי ולא יהיה לך הם שורש לתורה שבכתב ושבעל פה כמו שכתבתי במקום אחר. והם לשרש שני מיני טעותים הנ"ל. אנכי נגד כופר בעיקר, דפירשו בתיקונים שם מאן דנטל תשע ספירות בלא מלכות, רוצה לומר שאומר לית דין ולית דיין זהו מכחיש במדת מלכותו יתברך שבכל משלה ושליט בעולמו, ואנכי אלקיך מנהיגך ומשגיח ועושה כרצונו. ומקצץ בנטיעות היינו מלכות בלא תשע ספירות, היינו אמונת אל אחר, הנהגה וממשלה בעולם הזה שאינה נמשכת ממקור חיות העליון יתברך שזהו תשע ספירות המשכת הויה כולה וסדר ההשתלשלות מן האין סוף. וכן אמרו בחגיגה [טו, א] אחר קיצץ בנטיעות, שאמר שתי רשויות הם. ולכן אמרו בסנהדרין [לח, ב] על אדם הראשון כופר בעיקר היה מלשון ברית עיין שם,[1] ומאותו לשון דריש התם משוך בערלתו, והיינו קלקול הברית ביצרא דעבירה מזה נמשך כופר בעיקר, שהוא מצד הרע שבחכמה שממנו נמשך רע שבחסד. שהחכמה הטובה הוא אנכי וגו' שמשיג בחכמתו דאית דין ואית דיין ויש לעולם מנהיג, והוא יסוד כל התורה שבכתב כמו שכתבתי לעיל, וכמו שאמרו ז"ל בבראשית רבה (פרשה מ"ד) נובלות חכמה שלמעלה – תורה. וזו מדרגת משה רבינו ע"ה, וזה לעומת זה היה בלעם, כמו שאמרו ז"ל אבל באומות העולם קם כו',[2] והוא פרץ גדרן של עריות, שמן הרע שבחכמה נמשך תאות רעות. וגם ידוע בשרשי הפגמים דעל ידי הוצאת זרע לבטלה ממשיך השפע מיסוד לחיצונים ולא למלכות דקדושה, והיינו כי האדם הוא מעין דוגמא שלמעלה, וכידוע דרשת רז"ל על פסוק ה' צילך, שכמו שהוא עושה כך נעשה למעלה ח"ו, וזהו לקיחת תשע ספירות בלא מלכות.

[1] סנהדרין לח, ב: "רבי יצחק אמר: אדם הראשון מושך בערלתו היה, כתיב הכא: והמה כאדם עברו ברית, וכתיב התם: את בריתי הפר. רב נחמן אמר: כופר בעיקר היה, כתיב הכא: עברו ברית, וכתיב התם: ואמרו על אשר עזבו את ברית ה' אלהיהם".

[2] במדבר רבה יד, כ: "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה. בישראל לא קם, אבל באומות העולם קם, כדי שלא יהא פתחון פה לאומות העולם לומר: אלו היה לנו נביא כמשה היינו עובדים להקב"ה. ואיזה נביא היה להם כמשה? זה בלעם בן בעור".