מתוך כך שהאדם קם בבוקר ונשמתו עדיין בו הוא לומד שהקב"ה עושה הכל לטובה.
רסיסי לילה – ר' צדוק – אות ג'
[ג] בשינה אפשר לנשמה להתחלף, שהרי דרשו רז"ל בשוחר טוב מזמור כ"ה על פסוק חֲדָשִׁים֙ לַבְּקָרִ֔ים [רַבָּ֖ה אֱמוּנָתֶֽךָ], שאין הקב"ה מחליף הנפשות, שמע מינה דאפשר להחליף רק שהקב"ה נאמן ואין מחליף פקדונותיו. וזהו מי שמפקיד בידו של הקב"ה, שאומר (תהילים ל"א, ו) בְּיָדְךָ֮ אַפְקִ֪יד [ר֫וּחִ֥י פָּדִ֖יתָה אוֹתִ֥י יְה-וָ֗ה אֵ֣ל אֱמֶֽת], אבל מי שחושב הכל מקרה ועולם כמנהגו – יוכל להחליף. ואמרו (ברכות נז, ב) שינה אחד מששים במיתה, כמו אחר המות אמרו (חגיגה טו, א) זָכָה צַדִּיק, נָטַל חֶלְקוֹ וְחֵלֶק חֲבֵרוֹ בְּגַן עֵדֶן, נִתְחַיֵּיב רָשָׁע [נָטַל חֶלְקוֹ וְחֵלֶק חֲבֵרוֹ בְּגֵיהִנָּם], כך יוכל להיות בשינה שיתחלף חלק הטוב שבנפש רשע יגיע לאחר הזוכה, והוא יקלוט הרע שבחבירו. ועל זה אמרו במעשה רשעים שהיו מַשְׁכִּימֵ֥י בַבֹּ֖קֶר [שֵׁכָ֣ר יִרְדֹּ֑פוּ] (ישעיה ה, יא), ובהיפך אמרו (ברכות טז, ב) ונשכים ונמצא יחול לבבינו ליראה את שמך. וזה שאמרו (סנהדרין עא, ב) שינה לרשעים הנאה להם לפי דרכם, והנאה לעולם. וההיפך בצדיקים שהגם שיקלוט הטוב ההוא, מכל מקום מעורב ברע הרבה שבשרשם ממקור מוצאם, וצריך מירוק ותיקון, ולכך רע להם ורע לעולם, שקולט הטוב מנבראי העולם בעת השינה. והעצה לשניהם הוא קריאת שמע שעל המטה וחד פסוקא דרחמי בְּיָדְךָ֮ אַפְקִ֢יד [ר֫וּחִ֥י פָּדִ֖יתָ אוֹתִ֥י יְהֹוָ֗ה אֵ֣ל אֱמֶֽת] (ברכות ה, א), ואין רע יוצא מלפניו יתברך לשום בריה בעולם, ועל כן הכל יהיה לטובה.